INFORMACJA O FUNKCJONOWANIU MIEJSKIEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W KOSTRZYNIE NAD ODRĄ
Szanowni Państwo,
na podstawie §13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020r. poz. 566) Burmistrz Miasta Kostrzyn nad Odrą wydał zarządzenie dotyczące m.in. wyłączenia bezpośredniej obsługi interesantów Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
W związku z powyższym w celu skontaktowania się z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy dzwonić pod numer 95 727 81 58, codziennie w godzinach 9.30 – 14.30.
Wszelkie zapytania, jak również wnioski o wszczęcie postępowania w przypadku osób uzależnionych można składać drogą elektroniczną: profilaktyka@kostrzyn.um.gov.pl
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kostrzynie nad Odrą działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2018 r. poz. 2137 j.t. ze zmianami), w składzie zatwierdzonym zarządzeniem nr 30/2019 Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą z dnia 4 lutego 2019 r. w sprawie powołania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kostrzynie nad Odrą.
Członkami Komisji są przedstawiciele Urzędu Miasta w Kostrzynie nad Odrą, Ośrodka Pomocy Społecznej w Kostrzynie nad Odrą, Policji, Organizacji Pozarządowych przeszkoleni w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Komisja obejmuje swoim działaniem teren Miasta Kostrzyn nad Odrą i działa w następującym składzie:
Monika Lewandowska – Przewodnicząca; przedstawiciel Wydziału Oświaty, Kultury i Opieki Urzędu Miasta w Kostrzynie nad Odrą,
Bogusława Karaś – Wiceprzewodnicząca; przedstawiciel Klubu Abstynenta „Libra”,
Irena Pieńkowska – Członek, przedstawiciel Ośrodka Pomocy Społecznej w Kostrzynie nad Odrą,
Paweł Krzywda – Członek, Przedstawiciel Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
Posiedzenia Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbywają się w każdy trzeci czwartek miesiąca przy ul. kardynała Stefana Wyszyńskiego 23 (przy Poradni Leczenia Uzależnień) od godziny 16.00.
Przewodnicząca MKRPA pełni dyżur codziennie w godzinach 8.30-9.30 oraz 14.30-15.30 w Urzędzie Miasta przy ul. Granicznej 2, pok. 52, tel. 095 727 81 58
Wnioski, w sprawie wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, należy składać najpóźniej pięć dni przed planowanym posiedzeniem Komisji (trzeci czwartek miesiąca) w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta.
Zakres działania Komisji:
Komisja inicjuje i monitoruje działania związane z edukacją i profilaktyką rozwiązywania problemów alkoholowych. Celem działań jest ograniczanie dostępności alkoholu, zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej, rehabilitacyjnej osobom uzależnionym, podejmowanie działań w związku z podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie oraz zwiększanie zdolności osób do radzenia sobie z istniejącymi problemami alkoholowymi. Podejmowane działania mają za zadanie wsparcie osób uzależnionych i ich rodzin, kształtowanie zdrowego stylu życia oraz pomoc rodzinom w trudnych sytuacjach życiowych. Komisja uprawniona jest do podejmowania czynności zmierzających do sądowego orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu, zobowiązania poddania się leczeniu odwykowemu.
Ponadto, Komisja realizuje określone ustawowo zadania gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a w szczególności:
• wydawanie postanowień dotyczących zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałą Rady Miasta Kostrzyn nad Odrą;
• prowadzenie kontroli przestrzegania warunków i zasad sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na podstawie upoważnienia Burmistrza Miasta;
• prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych;
• wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
• prowadzenie działań zmierzających do poddania się leczeniu odwykowemu osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny;
• podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Do kompetencji Komisji należą również zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2018 r. poz. 1030 ze zm.) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1390 j.t. ze zm.).
Zobowiązanie do leczenia odwykowego:
Zgodnie z art. 24 w/w Ustawy, osoby które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują:
• rozkład życia rodzinnego
• demoralizację małoletnich
• uchylają się od pracy
• systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny.
Oznacza to, że sam fakt uzależnienia od alkoholu czy też spożywanie alkoholu w sposób szkodliwy lub ryzykowny nie może stanowić samoistnej podstawy do zobowiązania danej osoby do podjęcia leczenia odwykowego, lecz muszą towarzyszyć temu także określone, negatywne zachowania w sferze społecznej.
KTO MOŻE ZŁOŻYĆ WNIOSEK DO GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH?
Co do zasady problem alkoholowy zgłosić może każdy. Najlepiej jest, gdy osobą zgłaszającą problem jest członek najbliższej rodziny, który dobrze zna skalę problemu i wie, jak naprawdę wygląda sytuacja rodzinna, ale przyjmowane są również zgłoszenia od dalszych członków rodziny, jak i od osób niespokrewnionych. Sama osoba uzależniona, z własnej inicjatywy, może przyjść do Miejskiej Komisji Rozwiazywania Problemów Alkoholowych po pomoc i poradę w sprawie podjęcia leczenia.
Wzór wniosku składanego przez osobę prywatną można pobrać ze strony internetowej Miasta (tutaj) lub osobiście w Wydziale Oświaty, Kultury i Opieki Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą. Ponadto wniosek o leczenie, do Komisji, mogą złożyć: Policja, Ośrodek Pomocy Społecznej w Kostrzynie nad Odrą, Sąd, Prokuratura, Kuratorzy sądowi, lekarze i inne instytucje.
MKRPA nie jest w żadnej mierze zobowiązana do rozpatrywania wniosków anonimowych.
Osoba lub instytucja zawiadamiająca MKRPA o konieczności podjęcia działań w ramach procedury nie staje się stroną w procedurze ani w postępowaniu sądowym – nie przysługuje jej uprawnienie do wycofania wniosku, nie ma dostępu do gromadzonych materiałów, nie może wnieść apelacji od wydanego postanowienia sądowego.
Wypełniony wniosek należy złożyć w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Kostrzyn nad Odrą w zamkniętej kopercie z napisem „Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kostrzynie nad Odrą. Nie otwierać.”
PROCEDURA ZOBOWIĄZANIA DO PODJĘCIA LECZENIA ODWYKOWEGO
Wszczęcie procedury dotyczącej zobowiązania do podjęcia leczenia odwykowego następuje z chwilą złożenia przez wnioskodawcę wniosku o zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego osoby uzależnionej, bądź na wniosek instytucji zewnętrznej.
Po otrzymaniu wniosku o zobowiązanie do poddania się leczeniu odwykowemu następuje jego rozpatrzenie pod względem zasadności prowadzonej procedury.
Miejska Komisja po rozpatrzeniu wniosku pod kątem jego zasadności zaprasza osobę zgłoszoną na spotkanie, na którym członkowie komisji starają się zmotywować osobę do podjęcia dobrowolnego leczenia odwykowego, wskazują ośrodki, w których osoba mająca problem z alkoholem może uzyskać pomoc w formie konsultacji, terapii stacjonarnej lub ambulatoryjnej. W celu uzupełnienia wniosku na komisję motywacyjną może być zaproszony również wnioskodawca. Zaproszenie na spotkanie z MKRPA jest wysyłane trzykrotnie za zwrotnym potwierdzenie odbioru. W przypadku trzykrotnego nie stawienia się osoby zaproszonej za spotkanie (bez usprawiedliwienia), osoba kierowana jest na badanie do biegłych sądowych.
TOK POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NASTĘPUJĄCYCH WYDARZEŃ
Osoba zaproszona na spotkanie Miejskiej Komisji przychodzi na spotkanie i wyraża zgodę na leczenie odwykowe. Komisja monitoruje, czy osoba uczestniczy w terapii, czy powstrzymuje się od spożywania alkoholu. Robi to poprzez zapraszanie osoby zgłoszonej z zaświadczeniem z ośrodka terapeutycznego lub zaproszenie kogoś z członków rodziny, który opisze bieżącą sytuację. Takie osoby zawsze będą informowane, że w przypadku zaprzestania leczenia lub nie dostarczenia zaświadczenia o kontynuacji leczenia sprawa zostanie skierowana do Sądu.
Osoba zaproszona na spotkanie Miejskiej Komisji przychodzi na spotkanie i oświadcza, że nie ma problemu alkoholowego i nie zamierza podjąć leczenia. W takiej sytuacji osoba kierowana jest na badanie do biegłych sądowych, którzy są uprawnieni do orzekania, co do stopnia uzależnienia (są to lekarz psychiatra oraz psycholog). Badanie jest bezpłatne. Jeżeli z opinii biegłych wynika, ze osoba nie jest uzależniona sprawa przez Komisję jest zamykana. Jeżeli natomiast z opinii biegłych wynika, że dana osoba jest uzależniona od alkoholu, to wtedy sprawa jest kierowana do Sądu.
W przypadku gdy osoba, u której stwierdzono uzależnienie chce podjąć leczenie dobrowolnie, to wdrażamy postępowanie opisane w punkcie 1.
Jeżeli mimo opinii biegłych potwierdzających uzależnienie osoba odmawia leczenia kierujemy wniosek do Sądu.